Hoe kies je een goeie mecanicien voor je oldtimer? 5 tips!

Onderhoud, tools, gereedschap

Regelmatig krijgen wij de vraag tot welke onderhoudsmecanicien de leden van Classic Vespa Club Hasselt vzw zich richten voor het onderhoud van hun oldtimer. De waarde van zo’n Vespa is immers niet gering en een correct onderhoud is noodzakelijk. Maar… tussen de talrijke getalenteerde liefhebbers die zélf aan hun machine sleutelen en de professionelen die sinds jaar en dag van hun passie hun bedrijf maakten, zwemmen ook heel wat “ik ken er ook wel wat van”-types die – je raadt het al – onvoldoende kaas hebben gegeten van de materie, wat soms tot grote frustratie leidt. En da’s niet tof natuurlijk. In deze blogpost geven wij enkele tips waar je zeker rekening mee moet houden als je op zoek gaat naar een professionele, betrouwbare en getrainde onderhoudspartner.

vraag raad“Wij van Dash raden Dash aan”
De Vespawereld is, ondanks zijn groot ledenaantal, een hele kleine wereld, zéker de oldtimerwereld. Vraag dus aan andere leden in de club waar zij gaan voor hun onderhoud. Leg je oor te luister ook buiten de club en sprokkel zoveel als mogelijk informatie. Hou daarbij rekening met het feit dat je voor alle positieve recensies zeker ook evenveel negatieve recensies te horen zal krijgen. Het is dan zaak om voor jezelf uit te maken wat jij belangrijk vindt. Is de commentaar dat het werk tiptop in orde is, maar dat het wel een tijdje duurde voor je de Vespa terugkreeg? Beslis dan wat jij belangrijk vindt: goed geleverd werk, of een haastige afwerking? Sta ook even stil bij de persoon aan wie je advies vraagt. “Wij van Dash, raden Dash aan“, is iets wat je zeker in je achterhoofd moet houden. Laat je ook niet misleiden door een fancy shmancy website. De beste techniekers zijn nu eenmaal techniekers en geen websitebouwers, en het budget dat voorhanden is, wordt eerder gespendeerd aan nieuw materiaal voor de zaak, dan aan een website. Mond-tot-mondreclame blijft de béste reclame.

wees kritisch – “Not all that smells like twostroke is an oldtimer
Voor je je oldtimer in de handen laat van wie jij hebt uitgekozen, leer je deze persoon of zijn/haar reputatie beter eerst even kennen. Duikt er plots een nieuwe naam op in het onderhoudscircuit? Denk dan twee keer na: deze persoon ís wellicht pas nieuw en heeft nog veel te leren. Een 125cc motor is geen 200cc motor. Een Primavera is geen Struzzo. De ene oldtimer is de andere niet! En dat geldt zowel voor originele motoren, als voor getunede motoren. Je originele blok is heel wat geld waard ondertussen. Die laat je niet zomaar achter bij eender wie. Daarnaast is tunen een vak op zich dat je niet zomaar in 1-2-3 leert.

stel vragen – “if you want to know the answer, ask the question
Of je er nu zelf iets van kent of niet, dat maakt weinig uit, maar stel vragen. Wat zal er gebeuren met je Vespa? Welke onderdelen zijn er nodig? Waarom moet dat precies gebeuren? Het gebeurt immers zo nu en dan dat je slechts een klein onderhoud wilt laten doen, maar dat de onderhoudstechnieker iets ontdekt dat eigenlijk ook vervangen moet worden. En dat kan voor jou een raadsel lijken. “Waarom moet dat nu weer?!”, zal je misschien denken. Stel deze vraag luidop. Vráág waarom bepaalde dingen nodig zijn, en laat je opbellen als er iets ontdekt wordt dat buiten de afspraken valt.

betaal – “if you pay peanuts, you get monkeys
If you pay peanuts, you get monkeys“, is een uitspraak die heel wat samenvat. Een oldtimer hebben en beheren is niet goedkoop, al hebben we met oldtimer Vespa’s in vergelijking met autoliefhebbers al bij al nog geluk. Stukken zijn nog tamelijk makkelijk verkrijgbaar en kennis is er gelukkig ook nog met hopen. Maar noch die stukken, noch die kennis is gratis. Betaal de professional dus de prijs die hij/zij vraagt want dat is zijn/haar werk waard. Je betaalt immers niet alleen voor de uren die er gepresteerd worden, maar ook voor de jarenlange ervaring & expertise waarin deze persoon investeerde zodat zij/hij je Vespa met de nodige aandacht en liefde kan verzorgen! Heb vertrouwen. De persoon die zich met je Vespa bezighoudt, doet dat echt niet om het Grote Geld te verdienen. Daar zijn andere jobs beter geschikt voor…

ga terug – “it ain’t over untill the fat lady sings
Tevreden of ontevreden over het werk? In beide gevallen geldt: ga terug naar dezelfde persoon. Als je tevreden bent, is dat een logische conclusie, maar ook als je ontevreden bent, moet je, zéker in eerste instantie, teruggaan. Techniek is immers niet altijd “het werkt of het werkt niet”. Sommige dingen moeten zich zetten, moeten aangepast of bijgeschaafd worden. En om dat aan te passen, moet je teruggaan en communiceren met de persoon die het werk deed. De partners die weten waar ze mee bezig zijn, zijn zeer zeker bereid om met je te praten en tot een oplossing te komen. Maar natuurlijk niet als er in de tussentijd een ander aan gewerkt heeft!

Omdat Classic Vespa Club Hasselt vzw het oldtimerpatrimonium in ere wil houden, vinden wij het noodzakelijk om deze tips om te zetten in concrete info. Daarom sommen we hieronder enkele namen op die hun betrouwbaarheid tegenover het patrimonium bewezen hebben én dagelijks opnieuw bewijzen. De vzw wordt niet gesponsord door deze partners, noch hebben zij gevraagd om in dit lijstje te verschijnen. Daarom dat wij ook niet linken naar hun websites / facebookpagina’s. Deze lijst is gebaseerd op ervaringen, en is wellicht ook niet compleet. We zijn in Belgïe immers gezegend met een groot aanbod aan mensen met kennis van zaken en zodra je een betrouwbare partner gevonden hebt, ga je die ook niet snel weer laten gaan!

> Vespa Classic Parts, Maasmechelen (Mike)
> SDN Scootershop, Stevoort (Sven)
> Ring-Ding-Ding shop, Machelen (Sarah)
> Maskes Vespa Klassiekers, Rijen (NL) (Peter)

Hopelijk kan je met deze richtlijnen een gefundeerde beslissing nemen. Zit je na het lezen van dit bericht nog steeds met vragen? Stel ze gerust. De toekomst van dit waardevolle patrimonium is een zaak die ons allen aanbelangt!