Tips om zélf een klein onderhoud uit te voeren

Tips om zelf je klein onderhoud te doen

Naar goede gewoonte organiseerde Classic Vespa Club Hasselt vzw in februari een onderhoudsdag voor haar leden. Tijdens deze dag waren alle leden welkom met hun Vespa om zélf een onderhoud uit te voeren. We merken immers dat veel mensen het onderhoud wel zelf willen doen, maar noch de tijd, noch het materiaal en soms ook noch het lef hebben om er zelf aan te beginnen. Door het aanbieden van een plek mét aangepast materiaal, gezelschap én iemand die van wanten weet als het nodig is, hopen wij de leden aan te zetten om zélf hun gerief in handen te nemen. En met succes!

Omdat we natuurlijk graag iederéén mét een veilige oldtimer de baan op sturen, zijn dit onze tips om zélf je onderhoud uit te voeren.

check je banden – “dont’t lose your grip
Het is misschien maar wát logisch, maar je band is het enige contact met het wegdek… Je kan er dus maar beter voor zorgen dat die luttele 10cm² tiptop in orde zijn. Check of je band nog voldoende spanning heeft (+/- 2 bar), of de bouten nog allemaal vastzitten en onderzoek of er geen vreemde voorwerpen in de groeven zitten. Bekijk ook nog even of het loopvlak nog voldoende diepte heeft en check de aanduidingen op de band. Bij sommige banden staat een draairichting aangegeven.
Je banden vervangen? Da’s kinderspel.

vervang de olie – “Smell that? It’s a two stroke!
Het is niet altijd even eenvoudig om te weten wanneer je je Vespa dient te verwennen met nieuwe olie. ’t is immers niet altijd zo dat je precies weet hoeveel kilometer je gereden heb, en soms (heel soms) rij je niet genoeg kilometers om de olie te vervangen… Kweek jezelf daarom de gewoonte aan om voor een druk seizoen je olie te vervangen. Zo weet je zeker dat er op dat vlak geen problemen zullen ontstaan. Gebruik hiervoor “gear box”-olie, type SAE30 of vraag advies bij je dealer.

je lichten – “Voorzichtig op de baan, hè
“Voorzichtig op de baan” zijn, daar hoort gezien worden ook bij. Check dus of je licht nog werkt. Misschien is het lampje wel versleten? Of hangt er een kabeltje los?

kabels – “if it ain’t broke, don’t fix it!
In de top van “meest gestelde vragen” staat de vraag: “wanneer moet ik de kabels vervangen?” met stip op één. Het blijkt één van de vragen te zijn die het moeilijkst in te schatten is. Na hoeveel kilometer moet het? Na hoeveel tijd? Of doe je dat gewoon standaard om de twaalf maanden? Ons advies luidt: “if it ain’t broke, don’t fix it”. Daar zijn een aantal redenen voor.
Een goede kabel vervangen, is immers duurder dan géén kabel vervangen. Daarnaast is het werk ook niet onoverkomelijk. Zelfs aan de kant van de weg, met het juiste materiaal, kan je in een mum van tijd alle kabels vervangen. Zorg dus dat je altijd de juiste tools en vervangkabels bij hebt (I should preaching to the choir, here!). Zo spaar je wat centen uit én leer je werken in omstandigheden die niet ideaal zijn. Win-win, right?

remmen – “If you can’t fix your brakes, you better make damn sure your horn is loud enough
Zolang de remmen nog goed ‘pakken’ is het onnodig om deze echt na te kijken. Om ze na te kijken moet je immers de remtrommel demonteren. De moer van deze trommel is meestal geborgd met een splitpen om de veiligheid te garanderen. Je moet dus ook zeker zijn dat je bij het hermonteren diezelfde veiligheid terug kan opbouwen. Heb je daar geen kaas van gegeten? Laat het dan over aan de professional!

Tot slot, check de algemene rij-ervaring
Zodra je er van overtuigd bent dat je Vespa technisch weer in orde is, maak dan een kort ritje. Na verloop van tijd merk je vanzelf of er nog wat scheelt, of dat alles in orde is. Blijf in een “wandelbare” straal rond je woonplek zodat je je Vespa naar huis kan duwen als dat nodig moest zijn ;).